Snelheid als Strategie

Video opgenomen ter promotie van ons boek De Responsive Enterprise.

Onze maatschappij verandert en versnelt. Vroeger duurde het jaren voordat een product écht doorbrak. Maar tegenwoordig zijn er al apps met miljoenen downloads in slechts één dag. En dit ontwikkelt zich nog verder. Naar uren, minuten, misschien zelfs naar seconden. Hoe gaat jouw organisatie mee in deze versnelling? Hoe blijf jij in control in deze snel veranderende wereld? Hoe bestuur je wanneer alles reuzesnel gaat? Hoe voorkom je complete chaos, of nog erger: hoe voorkom je complete verlamming?

Het antwoord op deze vragen is relatief eenvoudig: Word de allerbeste in snel kunnen reageren! Want reageren op verandering is écht belangrijker dan het volgen van een plan. Charles Darwin leerde ons al dat alleen die organismen overleven die goed kunnen omgaan met verandering. Zorg er dus voor dat jouw organisatie snel, lenig en fit is. Zorg er voor dat jullie snel kunnen reageren op verandering. Zorg er voor dat jij altijd klaar voor alles bent.

En dat bereik je door alles, tot in het extreme, om klantimpact te laten draaien. Stel daarom het snel leveren van klantwaarde centraal.  Creëer daarvoor mini-companies: kleine, wendbare teams, die onderdeel zijn van een hele vloot. Mini-companies die dicht op de klant zitten en zelf mogen ingrijpen. Geen toestemming meer vragen aan de baas, maar zélf mogen beslissen, in het directe belang van jouw klant. Iedereen in jouw organisatie kijkt dan naar buiten; is bezig met klantimpact. En dat leidt vanzelf tot succes. Want succes volgt vanzelf als jij je klanten het snelste en beste helpt.

En juist dat vinden vooral grote organisaties erg lastig.  Zij zijn hun klant namelijk al jaren uit het oog verloren. Zij stellen de eigen organisatie centraal en zijn hele dagen met zichzelf bezig. Iedereen is druk met de eigen collega’s en mensen rennen van de ene meeting naar de volgende vergadering. Voor hen lijkt het of zijzelf het middelpunt van het heelal zijn en dat klanten op afstand om hen heen cirkelen. Eeuwen geleden bestond datzelfde misverstand. Toen dacht iedereen dat de zon om de aarde draaide. En zo lijkt het ook vanaf de aarde gezien. Inmiddels weten we wel beter: het is andersom. En dat geldt dus ook voor de positie van de klant: de klant is het middelpunt en daar cirkelen organisaties omheen.

Kleinere en lichtere manieren van organiseren maken je wendbaar en responsive. En ook dat is al jaren geleden ontdekt: Newton leerde het ons reeds in 1687. Om echt duurzaam te versnellen moet je niet alleen krachtiger worden, maar vooral ook veel lichter. Minder massa versnelt en maakt je lichtvoetig en wendbaar. Snelheid is namelijk niet het probleem, maar juist de oplossing. Want hoe sneller je gaat, hoe eerder je klaar bent. Klaar om te reageren op elke verandering. Klaar voor het onverwachte. Altijd klaar.

Klaar voor alles!