Vlog 46 met Steve Denning over ‘happiness’ en ‘overcompensatie’

Geluk maakt dat mensen met energie opstaan ​​in de ochtend om uit te kijken op een dag werken. Hapiness zorgt dat een klant bij je terugkomt wanneer er behoefte is aan hulp of ondersteuning. Dus, het meten van ‘geluk’ (happiness in het Engels) is echt belangrijk. Het meten van geluk kan worden gedaan met behulp van bijvoorbeeld de ‘happiness metric’. De eerste keer dat ik hier over las was in een blog van Jeff Sutherland, verwijzend naar het werk van Henrik Kniberg. In onderstaand interview met Steve Denning bespreek ik de relatie tussen geluk en overcompensatie in de boardroom.

Geluk is veel belangrijker dan u vaak zou denken. Vooral als we kijken naar senior management compensatie. In het bijzonder wanneer we lezen over de exorbitant hoge salarissen in de krant. We vergeten vaak de negatieve impact op de werknemer of de klant. Het is erg moeilijk om het geluk van medewerkers of klanten te verzekeren wanneer er zulke extreme bedragen worden betaald in de c-suite. Iedereen kan volledig tevreden zijn met het werk, klanten kunnen volledig tevreden met de service; toch, als mensen het gevoel hebben dat er onevenredig betaald wordt heeft dat direct invloed op hun geluksgevoel. En deze impact is negatief.

Stel je voor dat je zelf een eerlijk salaris verdiend, maar je CEO verdient meer dan 1.000 keer zoveel. Is zijn of haar baan 1.000 keer ingewikkelder? Is zijn of haar werk 1.000 keer zwaarder? Ik denk het niet. In feite heeft de bandbreedte van beloning een directe impact op geluk. Het gebruik van geld als motivator op het werk is om mensen een eerlijke beloning te geven. Voldoende eerlijk zodat ze stoppen met denken over geld en ze gaan denken aan het werk. Echter, als hun baas onevenredig betaald wordt, dan denken ze weer aan geld. En dat is begrijpelijk.

Dus, als je kijkt naar de toekomst. Wat moeten bedrijven dan doen? Ik weet niet de exacte cijfers, maar als de CEO meer dan 100 keer verdient dan zijn mensen (zijn collega’s!) is er iets niet goed, want die doen het eigenlijke werk!

Kijk dus naar deze bandbreedte. Werk er aan. Zorg ervoor dat de bandbreedte eerlijk is. Zorg ervoor dat er een eerlijke verschil zit tussen de mensen die de laagste lonen hebben en degenen met de hoogste. Want als dit eerlijk is, dan kan iedereen zich vol concentreren op het werk en daar het geluk in vinden.

Mijn belangrijkste conclusie uit het interview met Steve Denning is dat geluk veel meer is dan klanttevredenheid alleen. Het is ook het geluk van uw mensen. Onderschat niet de negatieve impact van overcompensatie in de boardroom. Op termijn krijg je daar last van. Daar kun je zeker van zijn.